Siirry pääsisältöön

Rakkaudesta hyvinvointiin, osa 1

Miten kaikki alkoi?


Olen lapsesta saakka ollut kiinnostunut terveellisistä elämäntavoista. Vaikken todellakaan myönnä aina syöneeni terveellisesti tai liikkuneeni ja nukkuneeni tarpeeksi, olen aina tiedostanut elintapojen merkityksen ja vaikutuksen elämänlaatuun.

Äitini on ollut Painonvartijoissa, mikä vaikuttaa paljolti siihen, miten meillä kotona on syöty. Kotoahan ne tavat opitaan, jopa ruokailutottumukset. Ruokahalu minulla on aina ollut hyvä. Siispä aina kun koulussa puhuttiin ravinnosta, olin antaumuksella mukana. Kielelle herahtanut vesi motivoi keskittymään aiheeseen. Tiedostin aina, että kyllä se sipsipussi ja sokeroitu cokislasillinen enemmän kaloreita sisältää kuin täysjyväleipä ja tuoremehu. Aiheesta muistutti terveydenhoitajan odotushuoneen seinäjuliste, jota aikani kuluksi silmäilin.

Suhde liikuntaa kohtaan vaihteli lapsena ja varhaisteini-ikäisenä paljonkin. Olen tuskin ainoa, jolla on koululiikunnasta huonoja kokemuksia. Moni varmasti tietää, miltä tuntuu tulla viimeisenä valituksi joukkueeseen. Toki erilaiset kokemukset ja elämykset, kuten ala-asteella hohtokeilaus, yläasteella kuntosali, lukiossa jooga ja hierojakoulussa ratsastus, motivoivat kokeilemaan lajeja vapaa-ajalla, aina näihin päiviin asti. Aloin yläasteikäisenä ymmärtää liikunnan terveysvaikutuksia sekä liikkumisesta koettua euforiaa. Lukiossa ryhmähenki oli hyvä ja liikunta auttoi jaksamaan puuduttavan opiskelun lomassa.

Olin 15-vuotias, kun halusin kokeilla samanikäisen ystäväni kanssa kuntosali Fressin yksittäistä ryhmäliikuntatuntia. Jumpan nimi oli Pace ja tunnin jälkeen olo oli kerrassaan mahtava. Olin ääriäni myöten kiitollinen, kun ohjaaja Tiina päästi meidät mukaan tunnille, vaikka olimme alaikäisiä. (Ikäraja tunneille oli 16.) Tampereen Hallituskadulla silloin sijainnut sali inspiroi kokeilemaan. Mielikuva taisi tulla raikkaasta sitrushedelmästä logon kyljessä – ah kuinka fressiä!

Kun viimein täytin 18, liityin lukiokaverini innoittamana liikuntakeskus GoGo:n jäseneksi. Minulla meni noin vuoden verran suoraveloituksena 55€/kk.

Samoihin aikoihin käytin ensimmäistä kertaa Personal Trainer -palveluita. Ensimmäinen ohjelma oli ilmainen, samoin päivitys. Uusi ohjelma maksoi 50€. Ihka ensimmäinen PT:ni oli nimeltään Lindsay. Muistan yllättyneeni, että hän olikin mies! (Ajattelin automaattisesti että jaahas, näyttelijä Lindsay Lohanin kaima.) Lindsay on englanninkielinen, mutta osasi jo tuolloin muutamia lauseita suomea. Joka tapauksessa Lindsay on oikein mukava. :) Olemme jutelleet paljon vielä vuosia myöhemmin. Olen ollut hänen ohjaamillaan tunneilla, niin GoGo:lla, Sykkeellä kuin Urheilukeskusella. Vuonna 2013 Lindsay perusti oman yrityksen (Urheilukeskus) Sarankulman Kissat-halliin, jossa kävin 22-24-vuotiaana aktiivisesti treenaamassa. Lindsayn tunnit olivat huippuja!

Olin pikku hiljaa päässyt kuntosaliharjoittelun ja ryhmäliikunnan makuun ja sitä myötä kuntoni kohosi. Treenaaminen oli kuitenkin pitkään satunnaista, sellaista ”käyn vähän pumpissa, stepissä ja strechingissä” -tyyppistä, eikä itse kuntosali läheskään aina motivoinut. Liikkujan ruokavaliosta minulla ei ollut tietoakaan, joten söin valtavan kokoisia annoksia miettimättä ruuan koostumusta sen syvemmin.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hallinnan tarve

Hei. Kävin tänään työterveyspsykologilla. Mainitsin asiasta viime postauksessani. Siinä tunteroinen praatattiin. Kerroin itsestäni ja väsymyksestä, jonka vuoksi työterveyden ammattilaisten puoleen alun alkaenkin käännyin. Siitä mitä psykologi sanoi, jäi erityisen hyvin mieleen tämä: "Ylikorostunut tarve hallita asioita."  Tuon minä kyllä allekirjoitan. Tottakai haluan voida hallita elämääni. Sanoin alussa, että moni on sanonut minun olevan ankara itseäni kohtaan ja vaativan itseltäni paljon. Olen ollut sellainen aina. Onhan minun ollut opeteltava elämän varrella löysäämään, mutta syy miksi olen oman itseni tiukassa otteessa on se, että tarviihan mulla joku taso olla! Ei elämästä tulisi mitään jos kaiken vain löisi läskiksi ja päästäisi itsensä helpolla. Toisaalta tavoittellisuus, tarkkuus, järjestelmällisyys ja tietynlainen kurinalaisuus ovat osa persoonallisuuttani. Psykologi on kanssani yhtä mieltä siitä, että elämäntapani ovat terveet ja arkirytmini hallussa. Yhde

Tuitsun ruokasabluuna

Ruokavalio naiselle PROTEIINIT HIILARIT RASVAT 100 g punaista lihaa TAI 50 g leikkelettä + 2 kananmunaa (esim. munakas) TAI 250 g rahkaa 100 g kasviksia + 100 g marjoja TAI 100 g marjoja + 1 omena 2 tl kurpitsansiemeniä (tulee molemmissa tapauksissa, teitpä munakkaan tai rahkan) 100 g lihaa/kalaa/kanaa/kalkkunaa 100 g kasviksia + jälkiruoaksi hedelmä 1 rkl kylmäpuristettua neitsytoliivi-/avocado-/kookos-/macadamiaöljyä 100 g lihaa/kalaa/kanaa/kalkkunaa TAI 1 dl proteiinijauhetta sekoitettuna 2 dl:aan vettä 200 g marjoja/kasviksia 2 rkl pähkinöitä 100 g lihaa/kalaa/kanaa/kalkkunaa 100 g kasviksia + 1 dl riisiä / 150 g perunaa / 1,5 siivua 100% ruisleipää 1 tl voita / öljyä 250 g rahkaa / 150g raejuustoa / 1 dl proteiinijauhetta sekoitettuna 2 dl:aan vettä 200 g marjoja + 2 tl pellavansiemeniä v

Tuulia avautuu väsymyksestään

T ervepä terve! Vai olenko? Toistaiseksi ei ole kukaan sairaaksi määritellyt. Kerron päivästäni, johon kuului muun muassa työterveyslääkärillä käynti. Aamu oli aivan tavallinen: herätys kello 4, meditaatio ja jooga-asanat, avantouinti, aamiainen, reppu valmiiksi, kävely pysäkille ja seitsemäksi töihin. Töissä elin aivan maanantaina. Tuumin, että päivä on liian hyvä ollakseen maanantai. Olen kuullut, että jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta. Eikä se ollutkaan – tänään on tiistai. Työterveyslääkärille oli aika varattu kello 12.30. Huolenaiheeni on työssä jaksaminen. Kerroin, kuinka minua on jo vuosia vaivannut selittämätön fyysinen väsymys, jolle ei toistaiseksi ole löytynyt mitään syytä. *** Jos vähän avaan taustoja, niin k aikki alkoi syksyllä 2013. Aloin tuntea itseni päivä päivältä fyysisesti väsyneemmäksi ja lopulta oireiluni ajoi minut pitkään lääkäri- ja sairaslomakierteseen kevään 2014 aikana . Minua tutkittiin ja hutkittiin päästä varpaisiin, tu